Straffrihet och akademisk frihet

28 09 2009

Den kände kenyanske människorättsförsvararen Maina Kiai är på besök i Sverige och i morse kom han till vårt kontor i Gamla stan. Han är här bland annat för att visa sin senaste film, ”Getting Justice: Kenya’s deadly game of wait and see…”, som är en visuell rapport om situationen för de mänskliga rättigheterna i Kenya. Vi pratade om behovet av att bekämpa straffriheten i Kenya och andra afrikanska länder, ett problem vi är väl bekanta med inte minst ur ett ryskt perspektiv (jag tänker närmast på Civil Rights Defenders arbete med att ställa Ryssland inför rätta i Europadomstolen för övergrepp i Tjetjenien och andra republiker i Norra Kaukasus). En fråga som kom upp var de afrikanska ländernas känsla av att det främst är de som är måltavla för det internationella kravet på rättvisa, till exempel genom den internationella brottmålsdomstolens (ICC:s) arbete. Maina menade att det inte är så konstigt att ledarna för flera afrikanska länder reagerar – det är ju just de som rättvisan jagar – men befolkningen i stort stödjer kravet på att rättvisa ska skipas. Som exempel angav han att cirka 68 % av Kenyas befolkning står bakom den internationella brottmålsdomstolens arbete och att denna siffra har varit ungefär densamma i flera år.

På eftermiddagen deltog jag i ett seminarium på Nobelmuséet som kommentator till professor emeritus Ove Bring i ett samtal under rubriken ”Akademisk frihet och yttrandefrihet under hot – internationell rätt, terrorism och samtida trender”. Ett intressant samtal och Ove och jag kompletterade varandra bra om jag får säga det själv. Ove gav ett akademiskt perspektiv på rättigheternas tillkomst och hur de tillämpas medan jag gav en bild av vårt praktiska arbete för de medborgerliga och politiska rättigheterna med en tydligare inriktning på den betydelse de har för forskning och utbildning.

I övrigt tvingas jag konstatera att min kollega än en gång nekats inresa till Vitryssland för att delta i en internationell mediakommission. Läs kommissionens gemensamma uttalande angående situationen för fria media i Vitryssland här.


Åtgärder

Information




